olearys_header.png

O'Learys, en global kedja av sportrestauranger med platser i 13 länder. O'Learys hade behov av att ta kontroll över sin digitala närvaro och engagera lokala fans.

O'Learys förstod inte bara värdet av att ha alla sina platser publicerade på de största sociala nätverken, kartor och sökmotorer, de tog saker ett steg längre och bearbetade sina lokala publik med anpassat relevant innehåll. Resultaten blev svindlande. O'Learys har sett stabil ökning på månadsbasis i nästan varje mätning uppmätt av PinMeTo. Idag drar O'Learys nytta av inte bara den ökade exponeringen över nätverk, men de kan vara övertygade om att när en kund söker efter en O'Learys restaurang hittar de alltid rätt företagsinnehåll med allt de behöver för att hitta vägen till restaurangen.

Resultat sammanfattning

  • 380 000 nya Facebook-incheckningar i år och nästan 250 000 "gillar" deras platser.

  • 13 500 000 obetalda visningar på Google och Facebook under de senaste 30 dagarna.

  • O'Learys visade upp på Google och Google Maps 201% oftare än tidigare PinMeTo.

Google

Sedan starten med PinMeTo har O'Learys upplevt ökningar på månadsbasis i visningar på Google och Google Maps. Dessa ökningar inkluderar Google-sökningar där "O'Learys" söktes specifikt (direktsökningar) samt kategoriska sökningar som "sportsbar" eller "pub nära mig" (indirekta sökningar). Medan direkta sökningar visar hur välkänt ett varumärke är, har indirekta sökningar ett unikt värde genom att de representerar en odefinierad kund. I indirekta sökningar har företagen möjlighet att bli leverantör av valet och ta den möjligheten från sina konkurrenter. Direkta sökningar har ökat med 75% från 145 985 till 254 747 varje månad. Indirekta sökningar har ökat med 33% från 430 046 till 572 331. Se figuren nedan för hela grafen.

O'Learys Google och Google Maps data visar ökningar i alla kategorier

O'Learys Google och Google Maps data visar ökningar i alla kategorier

O'Learys såg också en enorm ökning i Google Maps-visningar. Det beror delvis på att Google Maps-resultat nu dyker upp även när kunden gör en vanlig Google-sökning (se figur 2 nedan). O'Learys hittades på Google Maps 1.921.803 gånger under den senaste månaden, en ökning med 470% jämfört med förra året!

Googles sökresultat för "O'Learys" som visar platser i Google Maps för närmaste O'Learys

Googles sökresultat för "O'Learys" som visar platser i Google Maps för närmaste O'Learys

Förutom ökningen av visningar på sökning och kartor såg O'Learys också en stadig ökning av kunderna med hjälp av informationen som de hittade att ringa till sina restauranger, få körbeskrivning, eller besöka den lokala O'Learys webbsida. Den månatliga volymen av kundåtgärder när det gäller samtal, besök på webbplatsen och förfrågningar om körriktningar alla väsentligen fördubblades. Månatliga samtal ökade från 8 566 till 15 210, webbplatsbesök ökade från 18 243 till 35 601, och färdriktningen ökade från 12 972 till 20 688. Se bilden nedan för hela grafen.

Volymen av månatliga samtal, webbplatsbesök och förfrågningar om vägbeskrivning till O'Learys på Google och Google Maps.

Volymen av månatliga samtal, webbplatsbesök och förfrågningar om vägbeskrivning till O'Learys på Google och Google Maps.

Facebook

Innan O'Learys kunde bygga och kapitalisera på sin lokala publik, var de tvungna att se till att deras kunder hittade officiella O'Learys-sidor som de ägde och administrerade. För att uppnå detta tog O'Learys bort 371 ofrivilliga Facebook-sidor och flyttade 6.562 Likes och 225.981 incheckningar till officiella sidor (se figur 4 nedan). O'Learys kunder som hade gillat och incheckat på dessa sidor var nu korrekt kopplade till O'Learys istället för att inofficiella sidor som kanske saknat information och branding.

Antal inofficiella sidor som tas bort av O'Learys och Likes and Check-ins samlade.

Antal inofficiella sidor som tas bort av O'Learys och Likes and Check-ins samlade.

Med de inofficiella sidorna borttagna kunde O'Learys koncentrera sig på att bygga och engagera sig i deras lokala publik. De gjorde detta genom att konsekvent lägga ut lokalt relevant innehåll på deras platser för att öka besök och varumärkesexponering. Resultaten talar för sig själva. Under de senaste 28 dagarna har O'Learys platser visats på Facebook 13.242.000 gånger och 10.800.000 av dessa exponeringar var obetalda (se bilden nedan).

Betalda och obetalda visningar på O'Learys varumärkessida och platser på Facebook under de senaste 28 dagarna.

Betalda och obetalda visningar på O'Learys varumärkessida och platser på Facebook under de senaste 28 dagarna.

O'Learys strategi att agera lokalt har också skördat fördelarna när det gäller platsen "Likes" och Check-in på Facebook. Under det senaste året har de i genomsnitt 20 000 nya incheckningar per månad och har ökat antalet "Likes" på platser till nästan 250 000 (se bilden nedan).

Tillväxten i totalt Facebook "Likes" och Check-in över tiden.

Tillväxten i totalt Facebook "Likes" och Check-in över tiden.

Sammanfattning

O'Learys fattade beslutet att ta kontroll över sina restauranger på Facebook, Foursquare och Google och de har haft ständiga ökningar av exponering sedan dess. Deras beslut att främja platser har skapat stora och engagerade publikgrupper som hjälper till att sprida varumärket O'Learys genom att dela innehåll, incheckning och "gilla" sidor. Idag har O'Learys inte bara mycket högre volymer av visningar över flera nätverk, men de har tillfredsställelsen att veta att dessa visningar visar korrekt märkt O'Learys innehåll och har fullständig och aktuell affärsinformation såsom adress, telefonnummer och öppettider.