lindex_header.png

10 månaders sammanfattning av Googleresultat för Lindex.

Under Lindex 10 månaders sammanfattning av Google-visningar förstod Lindex tidigt det värde som Google och Google Maps ger till företag som deras, men den stora volymen av information i sina butiker var överväldigande att uppdatera och underhålla manuellt. De vände sig till “PinMeTos Places Manager “som en lösning och inom de första 8 månaderna hade de inte bara satt upp var och en av sina över 400 butiker på Google, de hade också gjort över 13 000 uppdateringar till enskilda datafält utspritt över hela företaget. Det är 13 000 unika detaljer som telefonnummer, öppettider, adress eller latitud och longitud som med stor sannolikhet vilselett sina kunder och gått miste om en nöjd kund, eller flertalet potentiella unika köpbeslut.

  • Direkta sökningar * för Lindex ökade 30% från 168 700 till 212 000 per månad

  • Indirekta sökningar ** för Lindex ökade med 41% från 1.011.100 till 1.429.000 i månaden

  • Visningar av Lindex-butiker på Google Maps ökade med 544% från 187 000 till 1 205 000 per månad

* Direkta sökningar är Google-sökningar med hjälp av exakt sökord "Lindex" ** Indirekta sökningar är Google-sökningar efter en kategori som kläder, mode m.m där Lindex visades i sökresultaten.

Att se till att denna stora mängd information var korrekt resulterade i en stark ökning på månadsbasis i Google Maps-visningar och Googles sökvyer. Den största ökningen var överlägset visningar på Lindex-butiker på Google Maps där visningarna ökade med 544% från 187 000 till 1 205 000 månadsvisningar! En av anledningarna till denna stora ökning var tillägget av en Google Maps-sektion i närliggande butiker direkt i Googles sökresultat (se bilden nedan).

Närliggande Lindex-butiker visas i Googles sökresultat när du söker efter "Lindex"

Närliggande Lindex-butiker visas i Googles sökresultat när du söker efter "Lindex"

Att ha kartor i sökresultaten har gett flera positiva effekter för företaget. Det minskar telefonsamtal från kunder som begär information eftersom de redan har hittat vad de behöver och det förbättrar körriktningen och telefonsamtal som initieras från sökresultaten (se bilden nedan).

Grafik av telefonsamtal, begärda körriktningar och besök på webbplatsen för Lindex över 10 månader.

Grafik av telefonsamtal, begärda körriktningar och besök på webbplatsen för Lindex över 10 månader.

Förutom att veta att deras kunder skulle hitta rätt information när de letade efter Lindex på Google, fick företaget också en ökning med 41% i "indirekta sökvisningar". Indirekta sökningar innebär att en person sökt efter en kategori som mode, ett föremål som skor eller byxor, eller sökte efter klädaffärer i närheten. Vad som gör dessa indirekta sökvyer så värdefulla är att de är sökningar där en kund inte har bestämt sig för en leverantör än. Med andra ord vill de ha något, men har inte fattat beslut om var de ska gå. (se bilden nedan)

Diagram över olika typer av Google-visningar över 10 månader för Lindex.

Diagram över olika typer av Google-visningar över 10 månader för Lindex.

Ju fler gånger Lindex visades i dessa typer av sökresultat, desto bättre möjlighet att de skulle bli leverantör av val istället för sina konkurrenter. Om de inte är korrekt konfigurerade på Google (Google My Business) kunde de lätt förlora potentiella kunder eftersom de inte visade sig i dessa indirekta sökningar, eller informationen i sökresultaten var felaktig. På grund av Lindex beslut att ta kontroll över sin affärsinformation, dra nytta av 5,5 gånger så mycket exponering från Googles sökningar. Inte bara det, men de har nu förtroende för att de åsikter som genereras ger sina kunder all information de behöver för att komma till en lokal butik och göra ett köp.