fitness24seven_case.png

Hur Fitness24Seven växte sin organiska dagliga räckvidd på Facebook 35 gånger (3500%), med hjälp av Facebook-sidor för alla sina fitnesscenter.

Fitness24Seven är en svenskgrundad gymkedja med över 230 kontor i Sverige, Norge, Finland och Polen. De har för närvarande 166 fitnesscenter i Sverige och expanderar kontinuerligt.

Liksom de flesta andra fitnessmärken har de en Facebook-närvaro. När PinMeTo började arbeta med Fitness24Seven i början av 2015 bestod denna närvaro av en nationell varumärkessida på Facebook, precis som många andra kedjor idag.

Vad mycket få företag verkar ha upptäckt är att det finns en enorm outnyttjad potential för social aktivitet som händer på var och en av företagets platser: Människor checkar in, taggar foton, betygsätter och skriver recensioner och kommenterar.

Lokal social aktivitet - outnyttjad potential!

Av Fitness24Sevens 166 fitnesscenter i Sverige hade kunderna blivit incheckade och skrutit på Facebook om deras gymaktivitet 303.210 gånger den 3 mars 2015. Det var ett fantastiskt antal gånger som varumärket Fitness24Seven delades av sina kunder - den bästa typen av marknadsföring ett företag kan begära.

Problemet var att ingen av de 303.210 besöken faktiskt gjordes på Facebook-sidor under Fitness24Sevens kontroll. De publicerades på falska användargenererade sidor helt oknutna till Fitness24Sevens varumärke och saknar grundläggande information, såsom adress, riktning och kontaktuppgifter. Det var i grunden 303.210 saknade möjligheter för interaktivitet mellan varumärken och konsumenter. Ett exempel på en sådan sida finns nedan. 

En typisk, falsk Facebook-sida utan märkning, ingen kontaktinformation men mycket aktivitet

En typisk, falsk Facebook-sida utan märkning, ingen kontaktinformation men mycket aktivitet

För företag som ditt, erbjuder Facebook en briljant produkt som heter “Locations Pages”. Det är i grunden en Store Finder som är byggd direkt in i din Facebook-märkesida komplett med en karta och den kopplar alla lokala grenar till den nationella varumärkessidan. Vad PinMeTo gjorde för Fitness24Seven var att se till att alla deras lokala fitnesscentra var och en hade en riktig Facebook-sida med korrekt företagsinformation och branding. När det var klart, togs alla inofficiella (falska) sidor bort genom att samla de dubbla sidorna på de officiella lokala sidorna. Genom att göra så flyttade incheckningarna och gillar från de falska sidorna till sidor som Fitness24Seven ägde.

Fitness24Seven nya äkta platssidor; med branding, kontaktuppgifter och närliggande platser

Fitness24Seven nya äkta platssidor; med branding, kontaktuppgifter och närliggande platser

Vad PinMeTo hittade under arbetet med Fitness24Seven var häpnadsväckande. Som du kanske vet är den organiska räckvidden (gratis dagliga synpunkter) på Facebook-märkesidan nu nästan obefintliga. Om ett företag vill att deras innehåll ska nå någon idag, måste de betala. På Fitness24Sevens nationella varumärkes sida var den totala räckvidden helt och hållet bestående av betald räckvidd. När de betalade annonspengar nådde de fler människor, men när de slutade betala gick räckvidden tillbaka till ingenting.

 
Fitness24Sevens dagliga Facebook nås på deras nationella varumärkessida.

Fitness24Sevens dagliga Facebook nås på deras nationella varumärkessida.

Den lokala sidans räckvidd överträffar märkessidans räckvidd. När Fitness24Seven lade till lokala Facebook-sidor för sina gym, hände något magiskt. Den totala räckvidden för alla de kombinerade platssidorna for siffrorna i taket. Denna räckvidd kom från all den sociala aktivitet som skapades på de lokala gymmens sidor: folk checkar in, skickar bilder och “taggar” gymmet - inser kundernas potential att sprida ordet.

Fitness24Sevens dagliga räckvidd med kontra utan platssidor. Den dagliga räckvidden på lokala sidor överträffar helt den globala sidan.


Fitness24Sevens dagliga räckvidd med kontra utan platssidor. Den dagliga räckvidden på lokala sidor överträffar helt den globala sidan.

Grafisk representation av Fitness24Sevens veckovis obetalda Facebook-visningar före och efter PinMeTo.

Grafisk representation av Fitness24Sevens veckovis obetalda Facebook-visningar före och efter PinMeTo.

En daglig räckvidd på 3486 %. Genom att ge alla Fitness24Seven fitnesscenter en äkta Facebook-sida och sammanslagna falska sidor har de ökat sin dagliga räckvidd från 6 899 till 247 404 - organiskt!

Det är en daglig ökning med 3486%, eller 35 gånger. Under bara två månader är det 10,5 miljoner människor som har sett korrekt märkt, korrekt noterat, officiellt Fitness24Seven-innehåll.

Kraften är lokal - erkänner den kvantifierbara potentialen att arbeta på lokal nivå. Människor agerar lokalt, går till sitt lokala gym. Därför är det viktigt för en kedja att agera lokalt online och i sociala medier - där folk söker efter platser och delar vad de gör. PinMeTo har byggt en produkt som gör det enkelt att arbeta med att skapa korrekt märkta Facebook-platssidor med aktuell information, hålla reda på och ta bort eller sammanfoga oönskade användargenererade inofficiella duplikat.